Čo je intolerancia na sacharázu?

Na začiatok by sme radi vysvetlili prečo je sacharáza dôležitým enzýmom. Ako už väčšina z nás vieme, sacharáza prispieva k tráveniu potravín a umožňuje správne vstrebávanie zdravých živín. Tento enzým taktiež môže znižovať výskyt vírusov a tiež rozkladá jednotlivé poškodené tkanivá. Čo sa však stane ak naše tenké črevo neprodukuje sacharázu? Tento nedostatok sacharázy môže byť vrodený alebo sa hladina tohto enzýmu zníži otupením klkov v tenkom čreve, ktoré produkujú enzým sacharázy – toto môže byť spôsobené prirodzeným starnutím alebo existujúcimi črevnými problémami. Vyskytujúca sa intolerancia na sacharázu je sprevádzaná nepríjemnosťami pri trávení – plynatosť, nafukovanie, prípadne hnačka a bolesti brucha.

Potraviny s obsahom sacharázy

Potraviny s obsahom sacharázy sú potraviny, v ktorých je prítomný repný cukor (kryštálový, práškový). U každého človeka sa môže intolerancia sacharázy prejavovať na rôznych stupňoch – niekto dokáže stráviť väčšie množstvo, avšak u niekoho iného aj malý obsah môže mať silné nežiadúce účinky.

Tuto je zoznam najčastejších potravín, ktoré môžu spôsobovať tráviace ťažkosti:

  • instantné kakaové nápoje
  • sladené nápoje
  • sladké raňajkové cereálie
  • džemy
  • kompóty
  • rôzne sladkosti (pre bližšie informácie je potrebné pozrieť si zloženie na obale)
  • javorový sirup
  • zmrzliny
  • zákusky, koláče

Potraviny s nižším obsahom sacharázy

  • džúsy
  • ochutené jogurty
  • kečup, horčica
  • isté druhy ovocia

Ako zistiť, ktoré produkty nám škodia – spravte si test

Najčastejším spôsobom je nízko-sacharázová diéta, kde sa snažíme zistiť, aké množstvo sacharázy dokáže naše telo stráviť bez nežiadúcich ťažkostí. Chcela by som oznámiť, že tento spôsob nemusí všetkým pomôcť alebo vyhovovať, no ja som si ho vyskúšala a pomohol podľa očakávaní.

Tu je krok za krokom ako som postupovala:

  1. Vylúčte potraviny, ktoré majú vysoký obsah sacharázy.
  2. Dodržuj túto diétu aspoň dva týždne (po tejto dobe by sa mal Váš stav viditeľne zlepšiť, ak nie, kontaktujte prosím svojho lekára a poraďte sa ako ďalej postupovať).
  3. Počas dodržiavania diéty vyskúšajte jeden druh potraviny zo zoznamu vyššie (napríklad džús, jogurt – tieto potraviny majú nízky obsah sacharázy, takže by Vám nemali viditeľne spôsobiť tráviace ťažkosti).
  4. Ak sa objavia nežiaduce účinky po skonzumovaní danej potraviny, intolerancia na ňu je vysoká a nemali by sme ju naďalej konzumovať (pre Vaše dobro).
  5. Ak si po skonzumovaní danej potraviny nevšimneme žiadne nežiaduce účinky, Vášmu organizmu daná potraviny nevadí a môžete ju konzumovať (závisí to taktiež od množstva, ktoré skonzumujete).
Nenechajte si skaziť chuť do jedla!
close

Pexeso ZADARMO!

Prihláste sa na odber a získajte pexeso zadarmo!

Ekologické pexeso od nás pre Vás.

Pexeso Vám odošleme na mail.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *