Čo jesť a čomu by ste sa mali vyhnúť

Čo je histamínová intolerancia?

Histamínová intolerancia (HIT) je označenie potravinovej intolerancie, pri ktorej spúšťa nežiaduce reakcie histamín prijatý v potrave. Táto intolerancia nie je choroba, ale skôr vlastnosť, ktorá môže trvať určitý čas, no aj napriek tomu nám spôsobuje nežiaduce účinky.

Prejavy HIT sú rôzne a u každého sa môžu prejavovať inak. Najčastejšími prejavmi histamínovej intolerancie sú problémy tráviaceho traktu ako napríklad plynatosť, zápcha, hnačka alebo pocit plnosti po jedle.

Potraviny s vysokým obsahom histamínu

Vopred by som chcela oznámiť, že u každého sa určité skonzumované potraviny prejavujú inak a niekedy ani nemusia byť problematické. Každý človek s potvrdenou histamínovou intoleranciou by si mal sám odsledovať, čo mu škodí, a ktoré potraviny sú bez nepriaznivých účinkov.

Tu je zoznam daných potravín:

  • Vyzreté syry,
  • Morské živočíchy – krevety, ustrice, kraby,
  • Niektorá zelenina – avokádo, baklažán,
  • Alkohol – červené víno,
  • Konzervované potraviny,
  • Hlbokozmrazené potraviny,
  • Údené mäso.

Potraviny, ktoré zvyšujú obsah histamínu v tele

  • Alkohol,
  • Čokoláda – väčšinou mliečna,
  • Citrusové ovocie,
  • Paradajky.

Ak hľadáte na viacerých stránkach, môžete nájsť dlhšie zoznamy s danými potravinami, kde sa nachádzajú aj niektoré orechy a strukoviny.

Potraviny s nižším obsahom histamínu

  • Vajíčka,
  • Necitrusové ovocie,
  • Olivový olej,
  • Mandľové alebo kokosové mlieko,
  • Čerstvá zelenina – okrem hore spomínanej,
  • Ryža,
  • Čerstvé mäso.

Ako zistiť, ktoré produkty nám škodia – spravte si histamínový test

Najčastejším spôsobom, pri hľadaní potravín, ktoré Vám škodia je nízko-histamínová diéta. Toto je spôsob, ktorý pomohol mne osobne, pretože ako som už spomínala tento typ intolerancie je veľmi subjektívny a nie každý si nízko-histamínovú diétu bude pochvaľovať.

  1. Vylúč potraviny, ktoré majú vysoký obsah histamínu.
  2. Dodržuj túto diétu aspoň dva týždne (po tejto dobe by sa mal Váš stav viditeľne zlepšiť, ak nie, kontaktujte prosím svojho lekára a poraďte sa ako ďalej postupovať).
  3. Počas dodržiavania diéty vyskúšajte jeden druh potraviny zo zoznamu vyššie (napríklad paradajky, citrusové ovocie, zeleninu ako avokádo alebo baklažán).
  4. Ak sa objavia nežiaduce účinky po skonzumovaní danej potraviny, intolerancia na ňu je vysoká a nemali by sme ju naďalej konzumovať (pre Vaše dobro).
  5. Ak si po skonzumovaní danej potraviny nevšimneme žiadne nežiaduce účinky, Vášmu organizmu daná potraviny nevadí a môžete ju konzumovať.

Rada by som upozornila, že ak sa po jednorazovom skonzumovaní potraviny neprejavili žiadne nežiadúce účinky, nemusí to hneď znamenať, že daná potravina je zdravá pre Váš organizmus. Niekedy sa môže stať, že v malom množstve vie Váš organizmus stráviť danú potravinu bez väčšej námahy, čo by Vám spôsobovalo bolesti tráviaceho traktu alebo pocit plnosti, no ak ju skonzumujete vo väčšom množstve nežiadúce účinky sa môžu prejaviť.

Tipy, triky

  • Vo väčšine prípadov nám malé množstvo potravín s vysokým obsahom histamínu nespôsobuje veľké škody, preto si ich raz za čas môžeme dovoliť.
  • Pri tepelnej príprave sú niektoré potraviny lepšie stráviteľné (napríklad paradajky).
  • Skúste sa vyhýbať jedlám odloženým v chladničke (týmto myslím odložené obedy na večeru alebo druhý deň), ak to nie je možné, dané jedlo si ohrejte radšej na sporáku ako v mikrovlnke.
Nenechajte si skaziť chuť do jedla!
close

Pexeso ZADARMO!

Prihláste sa na odber a získajte pexeso zadarmo!

Ekologické pexeso od nás pre Vás.

Pexeso Vám odošleme na mail.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *