Všetci sa snažíme žiť bez obmedzení nášho komfortu, ale ako to urobiť čo najviac šetrným spôsobom ku našej planéte? Téma ekológia sa týka väčšiny vecí, ktoré súvisia s našimi dennodennými životmi a záľubami. Výnimkou tak pre niektorých nemôžu byť ani preteky formule. Celým názvom ABB FIA Formula E Championship, pre nás, bežných ľudí (ne)známa ako preteky Formuly E.

Čo je Formula E a čím sa líšia preteky od Formuly 1?

Formula E je pomerne nový druh športu. Myšlienka organizovania elektrických pretekov vznikla už v roku 2012, no prvá sezóna šampionátu sa začala až o dva roky neskôr v Pekingu. Konkrétnejšie, ide o historicky prvú pretekársku sériu na svete, ktorej monoposty prvej generácie boli poháňané generátormi s glycerovým palivom pomocou technológie Aquafuel, ktorej napájanie nevyrába žiadne emisie. Druhá, aktuálna generácia monopostov umožňuje ich výrobcom použiť vlastné technológie napájania, avšak s nutnosťou šetrnosti k životnému prostrediu. Napríklad pre porovnanie, vo Formule 1 sú používané šesťvalcové motory s objemom 1,6 litra s výkonom viac než 600 koní. Ostatná elektrická energie potrebná na chladenie monopostov Formuly E je dodávaná z miestnych generátorov a sietí. Na druhej strane, monoposty tejto ligy vydržia kvôli priveľkej záťaží najviac 5 pretekov, čo znamená, že je potrebné vyrábanie viacerých monopostov počas jednej sezóny.

Nyck de Vries – 2019

Vo Formule E je v aktuálnej sezóne 25 jazdcov v 11 rôznych tímoch. Titul majstra sveta pre túto sezónu získal Holanďan Nyck de Vries s tímom Mercedes-EQ Formula E Team.

Batérie monopostov sa rok čo rok vylepšujú a tak aktuálne nie je nutné počas pretekov meniť formulu kvôli vybitej batérií. Jedným z hlavných sponzorov Formuly E je švajčiarska spoločnosť ABB, ktorá stojí práve za rýchlo-nabíjacou stanicou Terra High Power.

Nico Rosberg v monoposte druhej generácie Formuly E v Berlíne v roku 2018

Prideľovanie bodov v pretekoch je rovnaké ako pri ostatných sériách Formuly, podľa štandardného systému FIA (Medzinárodná automobilová federácia). O 3 body naviac sa však prideľujú jazdcovi, ktorý získa pole position, alebo tzv. prvé miesto na štarte v kvalifikácií. Počas kvalifikácie nejdú na trať všetci jazdci naraz, ako to býva zvykom vo najvyšších motošportových pretekoch. Pretekári sú rozdelení do skupín a každý jazdec zo skupiny má 6 minút na to, aby odjazdili svoje vlastné najrýchlejšie kolo a tak sa umiestnili na štarte čo najlepšie.

Pneumatiky Pirelli alebo Michelin?

Formula E, na rozdiel od Formule 1, odoberá pneumatiky od dodávateľa Michelin, ktorý priamo pre účely týchto pretekov vyvinul špeciálne pneumatiky. Zmes týchto pneumatík je vhodná do akéhokoľvek počasie, či na rôzny asfalt a betón, takže počas pretekov už nie je nutné prezúvanie. Konkrétne tieto pneumatiky využívajú dezén, čo je jedným z hlavných vylepšení oproti prvému ročníku Formuly E. Takéto pneumatiky ľahšie dosiahnu potrebnú prevádzkovú teplotu, sú ľahšie, priľnavejšie a majú menší odpor. Pneumatiky sú po každom závode zničené. No vďaka univerzálnym zmesiam do každého počasie je toto číslo rapídne nižšie. Pre predstavu, v samotnej F1 (vo Formule 1) je za jeden súťažný víkend zlikvidovaných až okolo 1800 kusov pneumatík, vrátane nepoužitých. Pneumatiky neputujú do lokálnej spaľovne, no idú do Veľkej Británie, do mestá Didcot, kde ich v miestnej cementárni pri vysokej teplote roztavia a tak vzniká energia na vykurovanie.

Špeciálne režimy

FanBoost – v doslovnom preklade fanúšikovské „zosilnenie“. Dva týždne pred začiatkom tejto špeciálne upravenej formule až takmer do začatia závodu môžu fanúšikovia jednotlivých jazdcov alebo tímov hlasovať za svojho obľúbeného jazdca. Hlasovanie je umožnené prostredníctvom sociálnych sietí a médií, pričom fanúšikovia môžu svojmu obľúbencovi pridať dočasný výkon naviac – vyhrávajú 3 piloti, ktorí získali najviac hlasov. Hlasovať sa dá na stránke https://fanboost.fiaformulae.com/.

Ďalšou „špecialitou“ je tzv. Attack Mode, po našom útočný režim, ktorý musí podľa pravidiel využiť každý jeden jazdec, no maximálne 2x za jedny preteky. Konkrétnejšie ide o zvýšenie výkonu o 25kW na 4 minúty. Tento režim sa aktivuje po prejdení určitej zóny na trati, ktorá je mimo bežnej závodnej stopy. Rovnako aj pri FanBooste, na formule viete rozpoznať, či má aktivovaný tento špeciálny režim pomocou LED signalizácie na kapote každého monopostu.

Zaujímavosti

Na preteky Formule E sa nedostanete svojím autom, jedine ak budete parkovať niekde ďalej od miesta pretekov. Organizátori sa snažia totižto presvedčiť ľudí, aby používali na prepravu ekologickejšie spôsoby dopravy ako osobné automobily. Z tohto dôvodu v blízkosti okruhu nie sú žiadne parkovacie miesta pre fanúšikov.

Monoposty tohto ekologickejšieho šampionátu dokážu zrýchliť z nuly na 100 kilometrov za menej než 3 sekundy. Pre predstavu toto zrýchlenie je takmer totožné so zrýchlením najrýchlejšieho cicavca na našej planéte. Prekvapivé je taktiež to, že spomaliť na nulu dokážu už za 4 sekundy, pričom brzdové kotúče sa môžu zahriať až na neuveriteľných 1000 stupňov.

Tieto ekologicky čistejšie preteky sa konajú vo veľkomestách ako je napríklad Rím, New York či Berlín. Usporiadatelia sa tak rozhodli hlavne kvôli tomu, aby prenášali posolstvo ekologickejšieho spôsobu života. Na závod nie je potrebné vybudovanie veľkých tribún, či tratí. Preteky sa odohrávajú iba na dočasne vybudovaných tratiach. Vždy po skončení súťažného víkendu sa miesto dostane naspäť do svojej pôvodnej podoby.

close

Pexeso ZADARMO!

Prihláste sa na odber a získajte pexeso zadarmo!

Ekologické pexeso od nás pre Vás.

Pexeso Vám odošleme na mail.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *